majsansresa

Peruk katastrof.

Allmänt Permalink10
Hej på er!
 
Nu var det rätt många dagar sens, och det ber ja om ursäkt över. 
Dagarna har gått upp och ner kan jag säga men för det mesta uppåt.
Som jag skrev i förra inlägget så skulle ja berätta och via om perukprovningen. Och det ska jag göra nu.
 
Dagen började lungt jag och pappa tog oss till onkologen i västerås för omläggning av min PICC-Line och det gick toppen! (bild kommer nedan på hur det ser ut under omläggningen).
 
Senare på dagen vid klockan 16.00 var det dags att testa peruker. Jag kommer in på salogen med mamma och Rebecca vi får gå in i ett lite mer avstängt rum, rummet var inte speciellt roligt eller mysigt, utan ja kände mig mer instängd i skamvrån typ.. Jag får hjälp och bläddrar i massa kataloger där ja inser att ja inte tycker om något.
Allt ser så plastigt och oäkta ut.
Frisören där sätter på mig en peruk och jag får panik, ja vill inte ha på mig den ja börjar gråta och allt blir bara väldigt tufft så den åkte av lika fort som på.
Jag säger till mamma att jag vill gå där ifrån, jag ville inte vara kvar jag var inte redo och det var hemskt!
 
Så vi gick, så glad att ja hade dessa två människor med mig annars vet jag inte vad jag skulle ha gjort. 
Jag känner själv nu att ja tar en dag i taget och beställer nog hem peruker så ja kan testa i lungn och ro när jag är redo. 
 
Håret är verkligen den största och jobbigaste delen för mig, och som människor säger du kommer va lika fin utan hår. Och ja andra kanske tycker det! Men det jag känner just nu och det som dyker upp i mitt huvud flera gånger om dagen är..
Folk kanske kommer tycka jag är fin men jag kommer inte känna mig fin. JAG VILL INTE TAPPA HÅRET!
Ni alla är underbara som försöker hjälpa! Men det är svårt..
 
Jag har även tagit dessa dagar sprutor i magen med vita blodkroppar för att stärka imunförsvaret, och ajajaj va dom gör ont, mamma har fått kämpa lite för att ta dom på mig för ja blir så nervös när det är en familjemedlem som ska göra det på mig även fast hon är väldigt duktig.
 
Nog om det, dagarna utöver det har gått bra, i två dagar har jag haft huvudvärk, yrsel och illamånde.. Jobbiga dagar, men om man tänker att det har vart 2 dåliga dagar av 10 då är jag väldigt nöjd! Resterande dagarna har vart toppen, jag har vart glad haft mycket energi och inte ens tagit några tupplurer under dagen. Jag har kunnat vart med mina vänner på stan umgåtts och haft kul! 
Jag har tillomed kunnat sova hemma flertal nätter, har haft en speciell person hos mig varje natt jag vart hemma som har stöttat och givit mig massa posetiv energi! Och det har verkligen vart toppen att få va hemma och sova i min egna säng. 
Nu i Fredags som var hade jag tillomed en fest! Jag är ändå 21 år och är en liten partyprisse. Jag åkte med pappa och köpte massa partyprylar och spel, sedan åkte jag till systemet och shoppa på mig massa alkoholfritt gott! Tänkte det är nog inte så bra att blanda alkohol med alla mediciner, så tog mig några alkoholfria öler och ja mums va det!
Jag planerade med mina vänner att jag ville ha ett partaj med alla när min energi är på topp, för jag vet ej hur den kommer va i framtiden. Kände jag ville kunna va med och ha kul! 
 
De flesta kom runt ca 21.00 och gud så kul det var alla va på så bra humör det skrattades och skålades! Alla verkade ha en trevlig kväll och den höll på enda fram till 04-05! 
Det var verkligen en kväll som va positiv för mig som fick mig att tänka på mycket annat, och vilka fantastiska och stöttande vänner ja har!
Dagarna efter det har också rullat på toppen bra! 
 
Och nu på tisdag läggs jag in igen för behandling och för att få reda på min fullständiga diagnos. Det är nervöst och spänt och jag hoppas verkligen jag får fortsätta med den jag har nu!
 
Puss och kram på er alla och ta hand om varandra. Kärlek och glädje är nyckeln i livet<3
 
 
 
 
 
#1 - - Mamma:

Du är en kämpe med mycket glädje, älskar dig ❤❤❤

#2 - - Carina :

Du är jätteduktig 😊 💜 💜

#3 - - Anonym:

#4 - - Catja :

Du är ren inspiration! Massa kramar <3

#5 - - Anonym:

Du är så modig och stark! Det går inte att förstå vad det är du igenom. Underbart att du har så fint stöd runt omkring dig💜
Bara en tanke. Tror du att det skulle bara "bättre" om du själv klippte eller rakade av ditt hår? För att du på så sätt själv bestämmer när det åker av och inte cytostatikan?

#6 - - mumsansobalans.blogg.se:

Du är så modig och stark! Det går inte att förstå vad det är du igenom. Underbart att du har så fint stöd runt omkring dig💜
Bara en tanke. Tror du att det skulle bara "bättre" om du själv klippte eller rakade av ditt hår? För att du på så sätt själv bestämmer när det åker av och inte cytostatikan? Hejja dig! Kämpa på🤗💗

#7 - - Anonym:

Om det är perukmakaren på Viksäng (kanske är dom inte kvar där?) så försök att orka! Efter många testade peruker hittade dom en till min mamma och den var perfekt! Jag lovar att ingen såg att hon bar peruk! Sen var det en jättejobbigt känsla för henne till en början att det kändes som hon gick runt med en mössa och att alla tittade på henne. Efter ett tag tänkte hon inte på det ens!.
Håret är mycket av vår identitet, men försök att göra ngt nytt av det! Klipp till stubb nu så kanske det inte känns lika jäkligt som när håret rasar i stora tesar! Be alla omkring dig virka fina mössor i mjukt och skönt garn, köp en massa fina sjalar och knyt snyggt runt huvudet! Du är jättesöt på don bilder du visat i bloggen! Jag tror absolut att du kommer vara lika söt med en snygg mössa eller sjal!
Låt ditt kala huvud bli din stolthet på ditt mod och den kamp du just nu för! All kärlek till Dig!

#8 - - sandra - 3 barns mamma <3:

Jätte kram till dig. Kan tänka mig att tanken kring att inte ha hår är skrämmande och det är drygt att vi andra som inte går igenom samma sak förstår hur du känner. Ta allt steg vis och skynda inte på något som inte känns rätt. Du verkar vara en sådan stark tjej med en riktigt kanon mamma. Det är guld värt. Önskar dig all lycka och kämpa på <3

#9 - - Susanne:

Massa styrke kramar till dig!

Jag valde själv att först klippa av mitt hår, för att sedan raka av det. Det är ett beslut jag inte ångrar för då vart de jag som bestämde över min kropp. Ingen jävla sjukdom.
Min systerson syster och svåger fick vara med i processen och jag spela även in det. Vi gjorde något extra å när jag ser på filmen nu, ler jag bara!

Men härligt att du lever på det gör du rätt i!! En partyprinsessa är alltid en partyprinsessa

#10 - - Anonym:

Jag har sett en hemsida som verkar ha jättefina specialsydda peruker som ser så äkta ut, dom verkar kosta lite mer men det kan va värt att kolla upp
http://www.prideandprestigehair.com

Du är en riktig kämpe och stor inspiration! Skickar massa kramar till dig❤️

Till top